Membicarakan perihal TANDA-TANDA KIAMAT BESAR berdasarkan Al-Qur'an dan Hadis.

Membicarakan perihal TANDA-TANDA KIAMAT BESAR berdasarkan Al-Qur'an dan Hadis.

Terjadinya Perang Siffin

♻9/131 Terjadinya Perang Siffin
(perang besar antara sahabat)

Dalil hadith
akan perkhabaran Nabi saw itu ialah:
الراوي : أبو ھریرة المحدث : البخاريٌ لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَقْتَتِلَ فِئَتَانِ عَظِیمَتَانِ یَكُونُ بَیْنَھُمَا مَقْتَلَةٌ عَظِیمَةٌ دَعْوَتُھُمَا وَاحِدَة
7121: المصدر : صحیح البخاري الصفحة أو الرقم
Terj: “Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga dua kelompok besar saling berperang dan banyak 
terbunuh di antara dua kelompok tersebut, yang seruan mereka adalah satu" 
[HR Bukhari, no 7121 dan juga Muslim]

Selepas fitnah pembunuhan Uthman ra dan Perang Jamal, inilah tanda Kiamat kecil yang dimaksudkan oleh hadith di atas. Menurut Imam Ibn Hajar dalam al-Fath (Jld 13). Siffin adalah di tepi sungai Furat di Iraq dan jumlah kematian di kedua-dua belah pihak ialah besar sekitar 70,000 menurut Ibn Hajar.


Fiqh hadith
1. Ia adalah tanda kecil Kiamat yang telah terjadi pada tahun 37H.

2. Perang siffin merubah senario umat Islam selamanya, antaranya:
2.1) Munculnya fitnah puak Khawarij, juga tanda Kiamat no 10.
2.2) Adanya dua khalifah dalam satu umat Islam, Kerajaan Islam Syria pimpinan
Muawiyah ra dan kerajaan Islam yang sah di Kufah pimpinan Ali ra.

3. Sikap ASWJ terhadap perang di antara sahabat Nabi saw:
3.1) Sikap yang sahih ialah boleh membaca kisah Perang Siffin semata-mata atas dasar ingin tahu dengan membaca dari sumber sejarah yang muktabar dan neutral, antaranya Ibn al-Arabi, al-Awashim, ta'alid Muhibudin al-Khatib, Fathul Bari, dan Ibn Katsir, al-Bidayah.
3.2) Mengkritik dan mengomentari dan menghukum siapa yang salah dalam perang tersebut adalah Dilarang Keras. Walaupun sahabat bukan maksum, tapi mereka adalah manusia yang terbaik yang lahir dari asuhan nabi dan perang tersebut adalah antara kesalahan mereka dalam ijtihad masing-masing dan Allah telah mengampuni mereka berdua (Ali dan Muawiyah).
3.3) Terjadinya perang tersebut adalah mukjizat yang nabi telah khabarkan melalui hadith di atas, ia berlaku untuk pengajaran dan iktibar untuk umat yang kemudian.


Rumusan
Sikap Ahli sunnah ialah menahan diri dari membuat ulasan terhadap mana-mana pihak dalam Perang Jamal dan Siffin kerana ia menyalahi sunnah dan hadith dimana Nabi melarang umat kemudian dari membicarakan akan sahabat baginda.

Sekian, tamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan