Membicarakan perihal TANDA-TANDA KIAMAT BESAR berdasarkan Al-Qur'an dan Hadis.

Membicarakan perihal TANDA-TANDA KIAMAT BESAR berdasarkan Al-Qur'an dan Hadis.

Imam Mahdi Bahagian 8/1 : Sebab Kemunculan al-Mahdi (سبب ظهور المهدي المنتظر)

TKK 131 Bahagian 8/1 : Sebab Kemunculan al-Mahdi (سبب ظهور المهدي المنتظر)


Kata syaikh al-Areefi,sebab utama kemunculan al-Mahdi:
سيظهر في آخر الزمان رجل صالح وذلك بعد فشو الفساد وكثرة المنكرات و استفحال الظلم و قلة العدل وهو رجل يصلح الله على يديه احوال هذه الامة و هذا الرجل يعرف عند اهل السنة بالمهدي يجتمع له اتباع و يقود المؤمنين في عدد من المعارك و يكون قائدا حاكما
"akhir zaman akan muncul seorang lelaki soleh ketika itu dunia gawat banyaknya kerusakan, kemungkaran, parahnya kezaliman, sikitnya keadilan, maka ia muncul untuk memperbaiki keadazn tersebut. al-Mahdi dikenali oleh ahli sunnah, diikuti oleh banyak orang dan memimpin orang beriman di mana beliau akan menegakkan keadilan sejagat (polis dunia)." 
[Nihayah, 182]


Syarah, Dr al-Mubayyad (Mawsuu'ah fil Fitan)
al-Mahdi muncul ketika mana kezaliman telah merata di mukabumi, amat sedikit harapan mendapat keadilan. Bukan maksud, tiada lagi ahlil hak dan adil. Mereka masih ada, tapi dunia didominasi oleh kezaliman dan orang yang zalim. 

Menurut Ibn Sirin utama kezaliman dan kefasadan ialah banyaknya fitnah dan tingginya kadar  jenayah. Pembunuhan pula setiap sembilan, 7 akan dibunuh.
عن ابن سيرين - رحمه الله -  قال: » لا يخرج المهدي حتى يقتل من كل تسعة سبعة « 
Dari Ibn Sirin rh, "Tidak akan keluar al-Mahdi sehingga terjadi 7 pembuhunan dari sembilan orang manusia"

Begitu dahsyatnya pembunuhan ketika Mahdi muncul melambangkan kegagalan pihak polis dan mahkamah untuk membendung kegiatan kezaliman termasuk pembunuhan.


Syarah Thtl (Tuan Hassan Tuan Lah) 
Kalau anda lihat hari ni mana ada keadilan, kes tertunggak yang tinggi, rasuah, penipuan, kezaliman, termasuk dari Polis dunia USA dan PBB, 

Umat Islam Palestin langsung tidak dapat keadilan di setiap kali persidangan Palestine. Keganasan ada di mana-mana, tiada siapa yang tahu siapa yang bertanggungjawab dengan bom kereta saban hari di Iraq, Syria, Turki dan Pakistan. Maka logik umat Islam sentiasa meminta minta untuk Allah kembali menegakkan keadilan di atas muka bumi hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan